یا علی

الله

یا علی

الله

چهار دلیل برای حمایت اردوغان از قطر

یک کارشناس ترکیه درباره علل حمایت ترکیه از قطر در تنش‌ با عربستان گفت: ذهنیت‌های تاریخی در ترکیه یکی از موانع جدی نزدیکی به عربستان بوده است.   

کارشناس ترکیهرحمان قهرمانپور کارشناس ترکیه در گفتگو : درباره تنش‌های میان عربستان و قطر و حمایت اردوغان از دوحه با بیان اینکه برخلاف آنچه تصور می‌شود روابط ترکیه با عربستان یک رابطه عمیق و تاریخی نیست، اظهارداشت: افرادی که با تاریخ عثمانی آشنا هستند می‌دانند حجاز اولین استانی بود که در حکومت عثمانی علم مخالفت با خلافت استانبول را برداشت و این ذهنیت تاریخی همیشه در ترکیه یکی از موانع جدی نزدیکی این کشور به عربستان بوده است.

کارشناس ترکیه با اشاره به اینکه روابط آنکارا و ریاض علی‌رغم سفر اخیر اردوغان به عربستان هیچ وقت روابط نزدیک و استراتژیک نبوده است، گفت: آنکارا بعد از حوادث 11 سپتامبر 2001 نیاز به جذب سرمایه‌هایی داشت که قرار بود به سمت اروپا نرود و این کشور تلاش کرد بخشی از سرمایه‌های اعراب را جذب کند و وقتی هم که حزب عدالت و توسعه اردوغان در ترکیه قدرت گرفت تلاش برای جذب سرمایه گذاری بیشتر شد.

قهرمانپور ادامه داد: روابط آنکارا و ریاض هیچ وقت در سطح استراتژیک و گسترده‌ای نبوده که بگوییم تنش‌ها علیه دوحه می‌تواند به این روابط آسیب بزند؛ اما اینکه چرا اردوغان از قطر حمایت کرده می‌تواند چند دلیل داشته باشد.

کارشناس ترکیه عنوان کرد: اول اینکه اردوغان گرایش‌های اخوانی دارد و بحث قطر هم امروز بحث اخوان است؛ بنابراین او به لحاظ عقیدتی برای حمایت از دوحه در برابر ریاض دلیل ایدئولوژیک و اعتقادی دارد.

قهرمانپور اضافه کرد: دلیل دوم هم این است که بعد از حوادث لیبی و مرگ معمر قذافی، ترکیه و قطر همکاری‌های خیلی نزدیکی در ناتو داشتند و حتی از مخالفان لیبی حمایت‌های نظامی می‌کردند. از آن زمان روابط آنکارا و دوحه از روابط صرفا نظامی به روابط سیاسی تمایل پیدا کرد و قابل انتظار هم بود که اردوغان در این داستان طرف قطر را بگیرد.

کارشناس ترکیه در بیان دلیل سوم گفت: نگرانی اعلام نشده آنکارا از بلندپروازی‌های منطقه‌ای ریاض و خطراتی ناشی از این بلندپروازی چیزی است که آنکارا علی رغم رقابت‌های تاریخی و سیاسی با ایران اینها را نادیده بگیرد. و نگران اقدامات ماجراجویانه ریاض در منطقه نباشد.

وی با بیان اینکه آنکارا مایل نیست موازنه قدرت در منطقه به هم بخورد، تصریح کرد: به همین دلیل مجبور است از قطر حمایت کند تا شیوه افزایش قدرت بیش از حد ریاض را بگیرد.

قهرمانپور در بیان دلیل چهارم اظهارداشت: اردوغان یکی از طرفداران پر و پا قرص محمد مرسی بود که به شکل غیرقانونی توسط السیسی که وزیر دفاع او بود از ریاست جمهوری برکنار شد. لذا اردوغان از همان زمان با السیسی مشکل داشت و بارها به صورت علنی اعلام کرد که اقدام او یک نوع کودتا بوه و روابط قاهره و آنکارا دچار تنش شد.

کارشناس ترکیه خاطرنشان کرد: محمد مرسی هم اخوانی بود و هم رسما از طرف اخوانی‌ها کاندیدا شده بود و اردوغان هم علاقه داشت که مرسی در قدرت بماند. اما اتفاقی که افتاد این بود که السیسی اخوان را به عنوان دشمن اصلی خود تعریف کرد و حتی نزدیکی و حمایت وی از ریاض هم در راستای تلاش برای سرکوب اخوان المسلمین مصر تلقی می‌شود و این چیزی است که باب میل آنکارا نیست و آنکارا اکنون نگران است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.