یا علی

الله

یا علی

الله

انتخابات زودهنگام یا رفراندوم دوم بریتانیا بر سر برگزیت/

انتخابات زود هنگام مجلس عوام انگلیس در حالی هفته جاری برگزار می شود که ممکن است در آن شاهد اتفاقی تازه‌ای باشیم که بسیاری از مسائل جهان را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

 ؛ نظام انتخاباتی و پارلمانی بریتانیا، با بسیاری از کشورها متفاوت است. سیستمی که موافقانش می‌گویند به تشکیل دولت‌های باثبات کمک می‌کند، اما منتقدانش آن را به ضرر احزاب کوچک‌تر می‌دانند. اینکه رای گیری در بریتانیا با چه روندی صورت می‌گیرد و دولت چطور تشکیل می‌شود؟ سوالی است که در این گزارش سعی در پاسخ دادن به آن داریم.

نخست وزیر چگونه انتخاب می شود؟

در بریتانیا ۶۵۰ حوزه‌ انتخابیه وجود دارد و هر حوزه دارای یک کرسی در مجلس عوام (مجلس سفلی) است. ملکه بریتانیا پس از انتخابات از رهبر حزب پیروز یا رهبر ائتلافی که توانسته باشد اکثریت را با خود همراه سازد دعوت می‌کند تا نخست‌وزیر بریتانیا شود و دولت تشکیل دهد. در صورتی که دولت مستقر اکثریت را ببرد، تغییر اعضای کابینه لزومی پیدا نخواهد کرد.
 
انتخابات زودهنگام یا رفراندوم دوم بریتانیا بر سر برگزیت/ همه می‌دانیم پول روی درخت سبز نمی‌شود! + عکس و فیلم 
 

قمار "تراز می" در خلق قدرت بیشتر!

انتخابات سراسری بریتانیا قرار است در روز پنج‌شنبه ۸ ژوئن ۲۰۱۷ برابر با ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ به منظور انتخاب اعضای صدو پنجاه و هفتمین پارلمان این کشور برگزار شود. بر اساس قانون دوره‌های ثابت پارلمان مصوب ۲۰۱۱ قرار نبود تا روز ۷ مه ۲۰۲۰ انتخابات پارلمانی در بریتانیا برگزار شود اما در تاریخ ۱۹ آوریل ۲۰۱۷،" ترزا می" نخست‌وزیر این کشور تقاضای انتخابات زودهنگام کرد و توانست بیش از دو سوم از نمایندگان پارلمان را با خود همراه سازد. "می" امیدوار است با کسب کرسی‌های بیشتر در پارلمان، موضع دولت محافظه کارش در مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تقویت شود. هر چند عملکرد نسبتا ضعیف ترزا می در مبارزات انتخاباتی ممکن است نهایتا باعث شود تا حزب محافظه کار نتواند با قدرت با اتحادیه اروپا مذاکره کند. مضاف بر اینکه انتخابات در اصل یک قمار است و نتیجه آن غیرقابل پیش بینی! چه برسد به شرایط بحرانی فعلی که برخی این انتخابات را به رفراندوم دوم بریتانیا بر سر برگزیت تشبیه می کنند.

قدرت چانه زنی بیشتر با اتحادیه اروپا دلیل اصلی انتخابات زود هنگام

"ترزا می" دلیل برگزاری انتخابات زود هنگام را چنین بیان می کند: "هر کسی که در 8 ژوئن پیروز شود با ماموریتی دشوار رو به رو می شود و آن رسیدن به بهترین توافق بریتانیا برای رسیدن به برگزیت است." وی همچنین در جای دیگری اشاره می‌کند: "می توانستم بگویم نخست وزیرم و تا دو سال دیگر در این مسند می مانم، خواستار انتخابات شدم چون خروج از اتحادیه اروپا  یک لحظه بزرگ از تاریخ ماست و نیاز به تدبیر دارد.


html5: Unsupported video format. Try installing Adobe Flash.

http://get.adobe.com/flashplayer/

قمار
 
 
حوادث تروریستی و کاهش تدابیر امنیتی، کابوس حزب محافظه کار

هر چند محافظه کاران و در صدر آن "ترزا می" نخست وزیر فعلی انگلیس با درخواست زودهنگام برگزاری انتخابات سودای پیروزی پیش بینی شده را در سر می پروراند اما این روزها و وقوع برخی از اتفاقات حکایتی خلاف آن را نشان می دهد،در جائیکه وقوع حملات تروریستی در لندن و منچستر بی ثباتی و کاهش تدابیر امنیتی را در ذهن شهروندان این اقلیم تداعی می کند.

بسیاری نیز بر این باورند "ترزا می "که پیش از مسند نخست وزیری در سمت وزارت کشور انگلیس ایفای نقش می کرد با کم کردن نیروهای پلیس به عنوان بخشی از برنامه صرفه جویی اقتصادی در بودجه، زمینه را برای وقوع چنین حملاتی محیا کرده و نتوانسته عملکرد مناسبی از خود نشان دهد.

در جایی "ترزا می" در توجیه این سیاست می‌گوید: "تصمیم دشواری گرفتیم تا هزینه های بخش عمومی را کاهش دهیم و آنها را تحت کنترل خود در بیاوریم چرا که حقیقت این است که پول روی درخت سبز نمی شود."

html5: Unsupported video format. Try installing Adobe Flash.

http://get.adobe.com/flashplayer/


افزایش محبوبیت حزب گارگر و جرمی کوربین

"جرمی کربین" رهبر حزب چپ گرا این روزها با اعتماد به نفس بیشتری قدم بر می دارد، در هفته های گذشته به خصوص انتشار برنامه حزب کارگر که در آن از جمله، قول داد شهریه دانشگاه را ملغی کند، برخلاف انتظارها میزان محبوبیت حزب کارگر در این کارزار انتخاباتی بیشتر شد.

کربین همچنین در خصوص برگزیت می افزاید: "نمی توانیم با اروپا وارد مذاکره شویم در حالی که آن را تهدید می‌کنیم یا به دنبال ایجاد یک منطقه مالیات کم برای شرکت های بزرگ جهانی باشیم  چرا که ما می گوییم می خواهیم با اروپا رابطه تجاری قوی داشته باشیم اما خارج از اتحادیه اروپا!"

وی در مجلس عوام این کشور در تقابل با ترزا می تصریح کرد: "انتخابات 8 ژوئن یک گزینش است بین یک دولت محافظه کاربرای یک اقلیت یا حزب کارگر که از همه ی مردم دفاع می کند."

html5: Unsupported video format. Try installing Adobe Flash.

http://get.adobe.com/flashplayer/


 
کربین مخالف مداخله انگلیس در خاورمیانه

"جرمی کوربین"، رهبر حزب کارگر انگلیس، در سخنرانی اخیر خود به حوادث تروریستی انگلیس اشاره کرد و اظهار داشت: "عامل حمله تروریستی در انگلیس نماینده‌ای از سوی تمام مسلمانان نیست. علت وقوع چنین حملاتی، مداخله نظامی انگلیس در درگیری‌های خاورمیانه است. " وی اطمینان داد اگر حزب کارگر در انتخابات زودهنگام پارلمانی (که 18 خرداد برگزار می‌شود) پیروز شود، به جنگ با تروریسم خاتمه خواهد داد. کوربین معتقد است برای پیشگیری از تکرار چنین حملاتی باید سیاست خارجی انگلیس را تغییر داد. یکی از این راه‌ها پایان مداخله انگلیس در جنگ با تروریسم است.
 
سخنان جرمی کوربین با انتقاد شدید "ترزا می"، نخست وزیر انگلیس مواجه شد. می در حاشیه اجلاس گروه هفت در سیسیل ایتالیا با عصبانیت گفت: در حالی که من اینجا مشغول جلب حمایت برای جنگ با تروریسم هستم، جرمی کوربین می‌گوید حملات تروریستی در داخل انگلیس تقصیر ما است و جالب آنکه او این اظهارات را تنها چند روز پس از بدترین حمله تروریستی تاریخ انگلیس ادا می‌کند."

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس پیش تر از این  در پی حوادث پاریس خواستار نابودی داعش شد و از لندن خواست سیاست های خود را در این زمینه اصلاح کند.

وی گفت در ابتدا باید انگلیس رابطه خود با دولت های حامی تروریست ها را مشخص کند. کوربین در نشست اعضای مجلس عوام انگلیس افزود: منابع مالی داعش را قدرت های منطقه تامین می کنند و پول و سلاح به داعش می رسانند. کوربین تاکید کرد حملات تروریستی ارتباطی با مسلمانان ندارد و تنها قربانی این حوادث مسلمانانی هستند که در انگلیس و سایر کشورهای اروپایی زندگی می کنند.

قمار


وفاق عمومی برای به در کردن راست گرایان افراطی از میدان

به گزارش باشگاه خبرنگاران، به دنبال انتخاب عجیب و دور از تصور دونالد ترامپ در مقام ریاست جمهوری آمریکا که با عقاید افراطی شناخته می‌شد و پس از آن حضور وی بر مسند قدرت و بروز برخی رفتارهای نسنجیده در مدت کوتاه از وی، جهان دچار بهت و شگفتی کرد تا جاییکه در انتخابات فرانسه که مارین لوپن نماینده حزب راست گرا و یکی از طرفداران سیاست های دونالد ترامپ که گوی سبقت را از رقبا ربوده بود و با اختلاف زیادی در صدر قرار داشت در روز انتخابات نتیجه را به امانوئل مکرون 39 ساله واگذار کرد و از میدان رقابت‌های سیاسی خارج شد، اما حال در شرایطی متفاوت و اندکی تغییر اوضاع و احوال این روزهای در انگلیس گویی حکایتی مشابه در حال تکرار است و نظر سنجی ها که تا هفته های اخیر اختلاف میان دو حزب محافظه کار و کارگر  را  16 درصد تخمین می زد  این روزها جایش را رقم 3 درصد یا کمتر داده است، در شرایطی که این تغییرات در نتایج نظر سنجی روزها اخیر در 60 سال گذشته بی سابقه بوده و شاید در روز پنج شنبه شاهد اتفاقی نو در صحنه سیاست باشیم که می تواند بسیاری از مسائل جهان را تحت الشعاع خود قرار دهد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.