رهبر انقلاب فرمودند: روحانیون باید مسلح و آماده، وارد عرصه مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی شوند.
،
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه) در
دیدار جمعی از مدیران، مدرسان و طلاب حوزه های علمیه تهران، «هدایت فکری و
دینی»، «هدایت سیاسی و بصیرت افزایی» و «راهنمایی و حضور در عرصه خدمات
اجتماعی» را سه وظیفه عمده روحانیت برشمردند و تأکید کردند: طلاب باید با
کسب صلاحیتها و آگاهیهای لازم، در دنیای متفاوت امروز خود را برای ایفای
مسئولیتهای تعیین کننده در جامعه آماده کنند.
حضرت آیت الله خامنه
ای با توصیه به طلاب برای قدر دانستن ارزشها و مسئولیتهای طلبگی افزودند:
اگر همه تخصصهای مورد نیاز یک جامعه به بهترین شکل وجود داشته باشد اما
جامعه، دینی نباشد، آن ملت در دنیا و آخرت دچار خسران و مشکلات واقعی خواهد
بود و این مسئولیت عظیم یعنی تبدیل جامعه به جامعه ای دینی، بر عهده علما و
روحانیت و طلاب است.
ایشان مفهوم هدایت دینی را «تبیین اندیشه
های ناب اسلامی» خواندند و با اشاره به تأثیر فضای مجازی در افزایش شبهات
دینی و وجود انگیزه های سیاسی برای تزریق افکار منحرف و غلط در ذهن جوانان
تأکید کردند: این میدان، میدان واقعی جنگ است و روحانیون و طلاب باید مسلح و
آماده، وارد عرصه مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی شوند.
رهبر
انقلاب، «اسلام ارتجاعی، متعصب، بدون فهم حقایق معنوی و دچار جمود در
ظواهر» را، نمود واقعی تفکرات انحرافی برشمردند و افزودند: در لبه دیگر این
قیچی، «اسلام التقاطی» و «اسلام آمریکایی» مشغول مقابله با «اسلام ناب»
هستند.
رهبر انقلاب، «درک اسلام ناب و متکی بر کتاب و سنت» را با
ابزار خرد و اندیشه اسلامی، وظیفه مهم روحانیون برشمردند و افزودند: راه
انبیاء، ترویج این تفکر اصیل است و روحانیون نیز ادامه دهندهی همین راه
سعادت بخش یعنی هدایت دینی مردم هستند.
ایشان، هدایت عملی مردم را
مکمل هدایت اندیشه ای آنان دانستند و افزودند: با بهترین روشها، مردم را به
عبادات و ظواهر و مصادیق دینی از جمله صدق، امانت، تقوا، ترک منکر، امر به
معروف و سبک زندگی صحیح، هدایت کنید.
ایشان در همین زمینه عمق
بخشیدن به اعتقادات موروثی مردم را مهم برشمردند و خاطرنشان کردند: باید با
استدلال صحیح، اعتقادات موروثی را که ممکن است در گذر زمان دچار زوال شده
باشند، عمق ببخشید و به مسیر صحیح بکشانید.
حضرت آیت الله خامنه ای،
«هدایت سیاسی» را دیگر وظیفه مهم علما و روحانیون خواندند و افزودند: علت
تأکید مکرر بر ضرورت انقلابی بودن حوزه های علمیه این است که استمرار حرکت
صحیح و انقلابیِ کشور و جامعه، بدون حضور مستمر روحانیت امکانپذیر نیست.
رهبر
انقلاب با اشاره به قضایای «تنباکو، مشروطیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت»
افزودند: مشروطیت و نهضت ملی به علت استمرار نیافتن حضور روحانیت به اهداف
خود نرسید، اما هنر امام خمینی(ره) این بود که نگذاشت دشمن، حضور روحانیت
را در حرکت عظیم انقلاب و پس از آن متوقف کند چرا که در غیر اینصورت، نه
انقلاب پیروز میشد و نه جمهوری اسلامی به حرکت خود ادامه میداد.
حضرت
آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: آمریکاییها از اول انقلاب نیز مانند
امروز در صدد حذف روحانیت از حرکت عمومی ملت ایران بودهاند تا در مرحله
بعد، حضور مردم در صحنه از بین برود و سپس انقلاب به شکست بینجامد اما
تاکنون موفق به تحقق این هدف نشده اند و به فضل الهی نخواهند شد.
حضرت
آیت الله خامنه ای افزودند: در زلزله بیداری اسلامی هم، «دین»، مردم را به
میدان کشاند اما چون دستگاههای دینی در آن کشورها متفرّق هستند، این کار
استمرار نیافت و بیداری به نتیجه لازم نرسید، اما در جمهوری اسلامی، تداوم
حضور علما و روحانیون و در نتیجه حضور مردم در عرصه ها، استمرار حرکت
انقلاب را ممکن کرده است.
حضرت آیت الله خامنه ای پس از تبیین هدایت
دینی و هدایت سیاسی، به سومین وظیفه مهم روحانیت یعنی «حضور هدایتگر و نیز
میدانی در عرصه خدمات اجتماعی» پرداختند.
ایشان افزودند: حضور طلاب
در خدمات رسانی به مردم، مدرسه سازی، بیمارستان سازی، کمک به مردم هنگام
حوادث و دیگر عرصه ها، نیروهای مردمی را نیز به صحنه می آورد و منشأ خدمات
خواهد شد.
رهبر انقلاب با توصیه به طلاب برای «درس خواندن خوب و
تهذیب نفس»، خاطر نشان کردند: همت خود را برای ایفای مسئولیت های روحانیت
که هیچ تخصص دیگری نمیتواند جایگزین آن شود، بهکار گیرید؛ البته این کار
نباید به معنای هدف گیری مناصب و مقامات و عناوین باشد بلکه در همه اوقات
باید کسب رضایت پروردگار و امام عصر(عج)، هدف اصلی قرار گیرد.
رهبر
انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالب برخی از اساتید
و طلاب حوزه های علمیه تهران، گفتند: «مراقبت از اینکه حوزه های علمیه از
شیوهی طلبگی به شیوهی دانشگاهی گرایش پیدا نکنند»، «طرح آموزش اخلاق در
حوزه ها» و «منطقه ای کردن گزینش و جذب طلاب»، از مسئولیت مدیران حوزه ها
است که باید پس از بررسی های لازم در خصوص این موضوعات تصمیم گیری کنند.
رهبر
انقلاب همچنین با اشاره به قدمت و اهمیت حوزه علمیه تهران و علما و فضلای
برجستهای که در این حوزه حضور داشته اند، خاطر نشان کردند: حوزه علمیه
تهران اکنون دارای هویت است و این هویت نیز باید قدر دانسته شود تا
برجستگانی در فقه و علوم عقلی و تفسیر و حدیث، در این حوزه پرورش یابند.
پیش
از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین صادقیرشاد رئیس
شورای حوزههای علمیه استان تهران با اشاره به سابقه حوزه علمیه تهران و
نقش آن در تحولات سیاسی و اجتماعی، گفت: این حوزه با ۱۳۳ مدرسه، شش مرکز
تخصصی و ۱۵ هزار طلبه و ۱۶۰۰ استاد در سطح استان تهران، فعال است.
حجت
الاسلام و المسلمین رشاد با بیان اینکه حوزههای علمیه استان تهران ۳۶۰
شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، برخی از فعالیتها و موفقیتهای این
حوزه را برشمرد و افزود: البته یکی از نگرانیهایی که امروز حوزههای علمیه
با آن مواجه هستند، فاصله گرفتن از هویت اصلی و تبدیل هویت آنها به هویت
دانشگاهی است.
همچنین حجج اسلام والمسلمین آقایان صدیقی، حسینی،
پناهی، روحانی، تحصیلی، رستمی، بیرانوند، رفیعی، پناهیان و خانمها راستی و
میرمؤمنی، دیدگاههای خود را در خصوص موضوعات مختلف طلاب و حوزههای علمیه
بیان کردند.
برخی نکات مهمی که اساتید و طلاب در سخنان خود به آنها اشاره کردند، عبارت بود از:
- لزوم معنویتمحوری در حوزههای علمیه، اهتمام به اخلاق، معرفی الگوهای موفق و شناساندن سبک زندگی آنها
- تاکید بر پایبندی به زیّ طلبگی، برخورداری از روحیه و عمل انقلابی، نگاه حداکثری به دین و شناخت مقتضیات زمان
- اهمیت تعامل حوزه و دانشگاه در قالب کرسیهای آزاداندیشی
- تقویت ارتباط مستقیم طلاب و روحانیون با مردم
- معرفی طرح جامع «بنیان مرصوص» با هدف تقویت و بهروزرسانی تواناییها و آمادگیهای علمی، اخلاقی و اجتماعی طلاب
- مشکلات معیشتی طلاب و پیشنهاد تقویت حوزههای علمیه در مناطق غیرمرکزی با هدف کاهش مهاجرت طلاب برای تحصیل علوم حوزوی
- ضرورت تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه با هدف افزایش بهرهوری علمی و جلوگیری از فرسایش انگیزههای طلاب جوان
-
حضور موفق بانوان طلبه در تحصیل و تبلیغ معارف دینی و پیشنهاد تشکیل
«قرارگاه زن جهادی مسلمان» به منظور مقابله با آسیبهای اجتماعی و خانوادگی
- لزوم پاسخگویی دقیق و حکیمانه حوزههای علمیه به شبهات و مسائل مورد نیاز جامعه و بهرهگیری از مبانی استنباطی و قویِ فقه جواهری
- ضرورت ایجاد مراکز تخصصی تبلیغ و آموزش مهارتهای خطابه و اقناع
در انتهای این دیدار، نماز ظهر و عصر به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد.