یا علی

الله

یا علی

الله

ائتلاف سعودی: بندر حدیده یمن تا یک ماه باز خواهد بود

ائتلاف متجاوز به یمن به سرگردگی عربستان سعودی مدعی شد بندر اصلی یمن تا یک ماه برای ورود کشتی‌ها باز خواهد بود.  

 به نقل از رویترز، ائتلاف متجاوز به یمن به سرگردگی عربستان سعودی روز چهارشنبه مدعی شد با وجود حمله موشکی یمنی ها به پایتخت عربستان، بندر حدیده تا یک ماه همچنان باز خواهد بود.

ائتلاف سعودی، که تمامی مسیرهای هوایی و دریایی منتهی به یمن را تحت کنترل دارد، ماه گذشته پس از حمله موشکی نیروهای یمنی به فرودگاه ریاض، تمامی ورودی‌ها به یمن را مسدود کرد. مقامات سعودی مدعی شدند هر دو موشک پرتاب شده به سمت ریاض بدون بر جای گذاشتن تلفات جانی، منهدم شده است.

ائتلاف سعودی در بیانیه ای -که از تلویزیون رسمی عربستان منتشر شد- مدعی شد: «در چارچوب تداوم ارسال کمک های بشردوستانه به مردم یمن، بندر حدیده تحت اقدامات نظارتی شدید برای ارسال ملزومات امدادرسانی همچنان باز خواهد بود.»

ائتلاف سعودی همچنین اعلام کرد با در نظر گرفتن طرح های پیشنهادی نماینده سازمان ملل در یمن، کشتی های حامل سوخت و مواد غذایی به مدت 30 روز مجوز ورود به بندر حدیده را دارند. این بیانیه جزئیات بیشتری در خصوص طرح های پیشنهادی از سوی نماینده سازمان ملل ارائه نکرد؛ اما ائتلاف سعودی همواره خواستار بازرسی و نظارت شدید نمایندگان سازمان ملل بر محموله های ارسالی به سمت یمن به منظور جلوگیری از ورود سلاح به این کشور جنگ زده بوده است. رژیم سعودی در ادعایی واهی ایران را به ارسال سلاح در حمایت از مردم یمن در جنگ با عربستان متهم کرده است. این ادعا همواره از سوی مقامات ایران رد شده است.

بندر دریای سرخ نیز یکی از بندرهای اصلی یمن برای ورود مواد غذایی و کمک های بشردوستانه است. بسته شدن بندرها و فرودگاه های یمن در ماه گذشته موجب کمبود شدید غذا و سوخت در این کشور جنگ زده شد. با گذشت سه سال از جنگ خانمان سوز یمن، شرایط انسانی در این کشور روز به روز وخیم تر می شود. تاکنون بیش از ده هزار نفر در این جنگ نابرابر جان خود را از دست داده و بیش از دو میلیون نفر نیز از خانه خود آواره شده اند. شیوع بیماری وبا نیز تاکنون یک میلیون نفر از مردم این کشور را مبتلا کرده است.

بیانیه ائتلاف سعودی در حالی منتشر شد که ریاض به دلیل مسدود کردن گذرگاه های اصلی یمن و ممانعت از ورود کمک های بشردوستانه تحت انتقاد شدید بین المللی قرار دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.